Vorig jaar heb ik een rozenperk in onze tuin gemaakt. Ik geloof dat er, naast de drie stamrozen, wel 10 soorten in staan en ze zijn allemaal geurend. Ik ben gek op rozen. Vooral op die ouderwetse Engelse. Die lekkere dikke toeven kleur en geur, duizenden blaadjes waar je je neus helemaal in kunt stoppen. Alleen dat gevoel al, die heerlijk zachte structuur… en dan die geur, zoet en weelderig. Zálig!

Ze zijn nu met hun tweede bloei bezig. Een stuk minder uitbundig dan de eerste, maar juist nú zijn het cadeautjes. Niet verwacht en toch gekomen.

Vanmorgen zag ik dat de rode roos haar knoppen heeft ontvouwen. Ze valt op tussen al dat zachte roze, roze-oranje, fuchsia en mauve. Ze is ook hoger en steviger, echt de koningin van het perk. Tenminste, ik denk dat ze zich zo voelt.

De kleur is van een onvoorstelbaar soort rood. Als schilder probeer ik zo’n kleur dan direct te analyseren. Vooral cadmiumrood, denk ik dan. Maar toch zeker ook met karmijn erdoor. Best nog wel wat zelfs denk ik.

Maar dat is nog maar mijn eerste indruk. Als ik beter ga kijken, meer in detail, dan zie ik nog veel meer. Dan zie ik dat er door dat cadmiumrood in bepaalde gedeeltes ook wat cadmiumgeel zit. In gedachten zie ik het penseel een tipje van het geel op mijn palet opnemen en door een lekker kloddertje cadmiumrood mengen. Ik zie de kleur daardoor bijna lichtgevend worden. Een intens rood, zoals je alleen met die cadmiums kunt krijgen. Ik denk dat ik het zelfs op het doek zou mengen. Eerst dat cadmiumrood erop en dan dat geel er met de kwast doorheen. Aan de bovenkant van een blaadje zie ik door dat mengsel een heeel klein tipje wit, zodat het lekkere rood nét iets lichter wordt en bijna naar roze-rood gaat neigen. Bijna, maar net nog niet.

Als ik verder kijk, zie ik dat er op sommige delen echt dat karmijn doorheen zit. En kijk, onderaan, zelfs een ieniemiebeetje blauw. Ultramarijn denk ik. Met een ukkepukkie tipje wit erdoor, waardoor het een lilazweem krijgt.

Elk bloemblaadje heeft haar eigen tinten rood. Sterker nog: elk blaadje heeft ook nog meerdere nuances rood.

In de donkere dieptes zie ik een heel warm donker. Karmijn, beetje cadmiumrood wellicht, ultramarijn en oxiderood. Zoiets. En dan in de juiste verhouding. Zodat het wel heel donker, maar niet te koel wordt. En dat dan weer in allerlei nuances/tonen, vaak zachtverlopend, soms hard.

En kijk eens hoe dat rood staat naast dat groen van haar omgeving. Zie je wat dát doet met het rood? Het versterkt het, en niet een beetje. Het knalt er echt uit!

Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar zoals ik de kleuren van deze roos analyseer, doe ik dat met bijna alle andere bloemen in de tuin. Bij de blauwe geranium probeer ik te bedenken met welke kleuren ik deze zou kunnen mengen. Het geel van de ene zonnebloem is weer heel anders dan die van de andere zonnebloem en het roze van de cosmea is zo roze, daar zit vast heel veel wit door.

Als je op deze manier de kleuren in je omgeving analyseert, leer je daar ontzettend veel van. Dat helpt je natuurlijk geweldig bij het mengen van de kleuren voor je schilderij.

Als je de warme kleur van bijvoorbeeld een wangetje moet mengen, pak je gevoelsmatig veel gemakkelijker de juiste kleuren in de juiste verhouding. Een tipje cadmiumrood, een heel klein beetje karmijn, ietsje oker en wat wit. Om maar wat te noemen. Het kan ook gewoon cadmiumrood en cadmiumgeel zijn. Met wel of niet iets wit. De koele kleur van een lichte schaduwpartij is geen gok meer, maar kun je veel gemakkelijker mengen omdat je je voor kunt stellen waaruit die kleur bestaat.

Net als voor het schilderen zelf, geldt voor het mengen van kleuren: oefening baart kunst. En dat oefenen, dat begint bij kijken. Bij analyseren. En dan proberen. Steeds weer. Heerlijk!

Hartelijke groeten,

Esther

Kleuren

Het analyseren van kleuren begint bij het begrijpen. Wat zijn de verschillen tussen de diverse kleuren? Wat doet een kleur als je m mengt met bijvoorbeeld wit? Als je cadmiumrood mengt met wit gebeurt er iets heel anders dan als je karmijn mengt met wit.

Ik ga in mijn cursus uit van een beperkt kleurenpalet. Maar met dit palet kun je wel alle kleuren mengen. Dat lijkt misschien ingewikkeld, maar eigenlijk is het dat juist niet. Doordat het om een beperkt aantal kleuren gaat, kun je veel sneller leren wat al die kleuren met elkaar doen.

Experimenteer eens met je kleuren. Neem gewoon een doekje of een vel papier en maak met alle kleuren die je hebt verschillende mengingen. Kijk naar de verschillen, en de overeenkomsten. Vergeet ook niet om mengingen met wit te maken. Kijk hoe je een heel donkertje kunt maken en hoe je dat donkertje warmer of juist koeler kunt krijgen.

Door op deze manier eens een keer met kleuren aan de gang te gaan, word je je veel bewuster van waar je mee bezig bent en wat elke kleur “doet”.

Echt leuk om te doen en nog zinvol ook!

Stillevens

In de vorige Inspiratiemail vroeg ik jullie om stillevens in te sturen. Inmiddels heb ik al diverse mooie stillevens ontvangen, superleuk!

Bovenstaand vast een voorproefje: een prachtig kleurrijk bloemstilleven van Ria!

In de Inspiratiemail van volgende week zal ik ook de andere ingezonden stillevens plaatsen en ook een door mij gemaakte.

Als je nog wilt insturen, dan kan dat dus nog! Stuur dan vóór volgende week maandag een foto van je stilleven naar: esther@leerbeterschilderen.nl. Superleuk als je mee gaat doen!

Recente berichten